Uloveno

MUSÍM SI KOUPIT NĚCO NA SEBE… V ZÁJMU ZACHOVÁNÍ TRADICE!

„Aby tě beránek nepokakal!“ říkávala mi vždycky babička, když se blížily Velikonoce. Dle tradice by si prý každá žena měla koupit něco na sebe, aby ji to zákeřné velikonoční zvíře společensky nezničilo. Když jste malá holka vyvolá to ve vás trochu obavy a snažíte se to řádně dodržovat. Když jste starší, přijde vám to směšné, ale něco malého si koupíte. Když jste v pokročilejším věku, tak už je škoda přerušovat cokoli.

Jednou za rok se přece člověk k nákupu vyhecuje. Mně se nejlépe osvědčilo vyhlédnout si NĚCO dopředu, a pak si pro to zajít nebo si to objednat přes e-shop. Problém ale je, že k nakupování mě dnes nenutí jen velikonoční tradice, ale celý svět. A to celoročně. Samozřejmě že to nejsou vyloženě násilné praktiky, ale z těch vyskakovacích oken na internetu nejspíš brzy budu mít tik. Když se pro změnu odhodlám vyrazit do kamenné prodejny, téměř vždy mám štěstí a něco mají zrovna ve slevě. Stane se mi to fakt pokaždé. Neuvěřitelné, co? Jsem prostě klikař.

Pak tady máme další zlo. Slevy, které najdete jako přílohu v časopise. Někdy slibují pouhých 10 %, jindy i 40 % z ceny produktu dolů. Bohužel dost často se vyplatí číst drobným písmem psanou poznámečku o tom, že zboží musí být pouze z nové kolekce, akce se nevztahuje na výrobky ve slevě, musíte koupit 2 a více produktů, sleva platí na nejlevnější věc ze 3 zakoupených nebo vás donutí stát se členem klubu a tak podobně. Vy tohle všechno víte, ale stejně jdete s kupóny v kapse do nejbližšího nákupního centra. Tam už se tlačí dav podobně naivních šílenců (stejných jako vy). Jelikož se vám právě zvýšil adrenalin, statečně se proboxujete několika obchody, vystojíte frontu na kabinky, abyste zjistila, že ve zdejším zrcadle se zabydlela žena, se kterou se vůbec neztotožňujete a ve stejný okamžik si přísaháte, že to bylo NAPOSLED, co jste nalítla.

Možná byste to i dodržela… ale když si chcete přečíst maily, přijde newsletter, který vám zase něco cpe. Každou chvíli se z něčeho sice odhlásíte, ale pak potřebujete nutně něco koupit a za odběr je nějaká ta slevička. Tak přece nebudete blbá, že? No, a pak už se v tom zase vezete. Klikáte a klikáte. Hele, nová jarní kolekce. Jej, džíny pro každou postavu s push-up efektem, doprava zdarma jen dnes, dárek ke každému nákupu a tak dále.


Pokud ten všudypřítomný nákupní tlak taky vnímáte a vadí vám, tak se prostě nenechte vyprovokovat. Nápisy SALE berte jako výzdobu prodejny (zaprášená cedule s nápisem HOME SWEET HOME, která vám visí na zdi v kuchyni, u vás přece taky neprobouzí zběsilé pečovatelské sklony o domácnost, kdykoli projdete okolo). Občas možná selžete a něco ulovíte, ale dokud si „nakupování“ nenapíšete do sekce „zájmy“ do životopisu, je vše v pořádku.

Osobně jsem se nikdy nedozvěděla, jaký reálný dopad by neuposlechnutí dobře míněné rady od babičky mělo, ale ani o těchto Velikonocích to raději nehodlám zjišťovat. Znáte tuhle tradici? Dodržujete ji? Pokud vás zajímá, co jsem si nakonec koupila, sledujte Facebook nebo Instagram.